תקשורת לעסקים- כיצד להגיע להבנה במקום העבודה?

ההצלחה שלנו בחיים בכלל ובמקום העבודה בפרט, תלויה רבות ביכולת שלנו ליצור הבנה עם הסובבים אותנו.

עסקים וקריירה

כאשר קיים חוסר הבנה בין בוס לעובד שלו, החיים של שניהם יהיו אומללים. כאשר  אין הבנה מלאה ונוצר "קֶצר" בין איש מכירות ללקוח הדבר יכול להסתיים במכירה כושלת. בעבודת צוות מרכיב ההבנה יכול להיות ההבדל בין צוות יעיל, הפועל כמו מכונה משומנת היטב ובין צוות מפשל הגורם לצרות והפסדים רבים.

כיצד ניתן ליצור הבנה עם כל אדם על כל נושא?

ממה מורכבת הבנה?

הבנה מורכבת למעשה משלושה גורמים: אהדה, ממשות ותקשורת.

רון האברד מפרט על גורמים אלה: "במונח אהדה אנו מתכוונים לתגובה רגשית. אנו מתכוונים לתחושת חיבה או היעדרה … ממשות הינה הסכמה לגבי מה שקיים. במונח תקשורת אנו מתכוונים להחלפת רעיונות בין שני טרמינלים (אנשים אשר יכולים לקבל, להעביר או לשלוח תקשורת)."

שלושת הגורמים, אהדה, ממשות ותקשורת, תלויים אחד בשני. אם נפחית באחד מהגורמים, אזי שני האחרים ירדו. ולהפך, אם נעלה גורם אחד מהשלושה יעלו גם השניים האחרים.

 להלן מספר דוגמאות:

שרון הינה מתווכת דירות, היא מראה לאיציק דירה אשר היא מייצגת. בכניסה לבית היא שואלת את איציק: "אתה אוהב חתולים?" "לא." עונה איציק בנחרצות. "תראה איזה חתול חמוד. הוא כל הזמן מסתובב פה בין הגינות, כנראה השכנה מאכילה אותו." פתאום לאיציק יורד קצת החשק לראות הדירה…

בואו נבחן מה התרחש כאן, כשאיציק רואה חתול הוא רואה גוש פרווה מעצבן, מילל ומעביר מחלות. עכשיו שרון מספרת לו כמה החתול נהדר ושהוא מסתובב בגינות כל היום. הממשות כאן היא ממש שונה, רמת האהדה של איציק לשרון ולדירה יורדת וכבר לא כל כך בא לו להמשיך ולדבר עם שרון.

עוד דוגמא, יעל פונה טלפונית לחברת "עוצמה בתקשורת" שמספקת לה שירותים של מדפסות ופקסים בשאלה לגבי אחד המכשירים שברשותה. נציגת השירות לא יודעת את התשובה לשאלתה ומבטיחה לשוב אליה עם תשובה. היום עובר ואין מענה מנציגת השירות. רמת התקשורת פה ירדה ואיתה ירדו גם רמת האהדה והממשות של יעל כלפי חברת "עוצמה בתקשורת".

בואו נראה דוגמא כיצד עולות התקשורת והאהדה כאשר הממשות עולה. שני אנשים עובדים יחד בצוות במקום העבודה. יום אחד הם נפגשים במקרה במכולת השכונתית ומגלים שהם גרים באותו הרחוב. זוהי ממשות משותפת. יש להם הסכמה ששכונת המגורים שלהם היא מעולה. יש להם מכנה משותף. הם ירגישו לפתע חיבה רבה יותר אחד לשני והתקשורת ביניהם תגדל, הם יתחילו לדבר אחד עם השני יותר. וכך, הצוות יהפוך להיות מגובש ויעיל יותר.

דוגמא נוספת, סיגלית התחילה עבודה חדשה כמנהלת אדמיניסטרטיבית של משרד עורכי דין. פרט לראיון העבודה היא מעולם לא דיברה עם איש במשרד והיא איננה מכירה אף אחד (חוסר תקשורת). ביום הראשון לעבודה מנהל המשרד, אודי, הזמין אותה למשרדו והם ישבו ודיברו במשך שעה ארוכה. הוא שאל אותה שאלות על עצמה, על התואר שעשתה, על הילדים שלה, הוא סיפר לה על ההיסטוריה של המשרד, על עצמו ועל המשפחה שלו. התקשורת הרבה ביניהם ביססה ממשות משותפת, הסכמות משותפות וכן עלתה מאד רמת האהדה. קרוב לודאי שרמת המוטיבציה של סיגלית להשקיע בעבודתה ולבצע אותה נאמנה עלתה. אנחנו עובדים טוב יותר בעבודה כשאנו נהנים ומרגישים בנוח עם האנשים שסביבנו, על אחת כמה וכמה עם הבוס שלנו.

כל אדם שמעוניין ליצור סביבת עבודה נעימה ויעילה צריך לשמור על אהדה, ממשות ותקשורת ברמה גבוהה כל הזמן ועם כל אחד – מהעובד הזוטר ועד המנהל הבכיר, מהלקוח המזדמן ועד הלקוח הגדול ביותר.

אתם מוזמנים להגיע למרכז דרור ולקבל נתונים נוספים בנושא ואף לבצע תרגילים המעלים את היכולת שלכם ליצור אהדה, ממשות ותקשורת ברמה גבוהה.

לפרטים על קורס תקשורת בין – אישית

לשיפור היכולות שלך לחץ כאן

תגובה אחת עד כה.

  1. כרמלה הגיב:

    המאמר הועבר בצורה מאד ברורה, עם דוגמאות ממשיות. אין ספק שאם מיישמים את הנוסחה של אהדה, ממשות ותקשורת נוכל להצליח בעסקים ובחיים האישיים שלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *